Szerencsére manapság már úgy csökkenthetjük hatékonyan a cukorfogyasztásunkat – s ezzel az elhízás, a cukorbetegség, és a szívbetegség esélyét -, hogy közben nem kell lemondanunk az édes ízről. Sőt, a következő 5 cukor-alternatíva nem csak édes, hanem egészséges is!

1.Sztévia

A sztévia, vagy hivatalos nevén jázminpakóca (Stevia rebaudiana ) egy dél-amerikai gyógynövény, melynek kivonata akár 300-szor is édesebb lehet a cukornál. Ennek ellenére gyakorlatilag nulla kalóriát tartalmaz. És ha ez nem lenne elég meggyőző érv a fogyasztása mellett, érdemes azt is tudni róla, hogy csökkentheti a magas vérnyomást, javíthatja az inzulinérzékenységet, csökkentheti a vércukorszintet és a káros koleszterinszintet, és tisztíthatja az érfalakat a lerakódott zsírtól.

2.Xilitol

A xilitol vagy ismertebb nevén nyírfacukor egy növényi rostokból előállított cukoralkohol, mely nagyjából 30 százalékkal kevesebb kalóriát tartalmaz, mint a cukor, és nem emeli a vércukorszintet. Ezen kívül számos pozitív tulajdonsággal büszkélkedhet: csökkenti a fogszuvasodást és a lepedékképződést, és segíthet a csontritkulás megelőzésében, mert javítja a csontsűrűséget. Nagy mennyiségben fogyasztva enyhe emésztési panaszokat okozhat. Arra ügyeljünk, ha kutyusunk van, hogy a xilitol erősen mérgező a kutyák számára. A cicáknál ugyan nem okoz életveszélyes állapotot, de azért előlük is tartsuk elzárva.

3.Eritritol

Akárcsak a xilitol, ez is egy cukoralkohol, melyet ipari úton, erjesztéssel állítanak elő. Kalóriatartalma 16-od része a cukorénak, viszont csaknem annyira édes, mint a cukor. Nem emeli sem a vércukor-, sem az inzulinszintet. Ez sem okoz

fogszuvasodást, és Candida-fertőzés esetén is bátran édesíthetünk vele. Biztonságosan fogyasztható, bár akárcsak más cukoralkoholt, ezt sem kell túlzásba vinni.

4.Juharszirup

Juharfajok, de főként az észak-amerikai cukorjuhar nedvéből állítják elő. Állaga és íze is a mézhez hasonló. Nagy mennyiségben tartalmaz vitaminokat és értékes ásványi anyagokat, kalciumot, káliumot, cinket, vasat és mangánt. Ezen kívül legalább 24-féle antioxidáns vegyületet rejt, és egyes tanulmányok szerint rákellenes hatása is lehet. Bár a cukornál alacsonyabb a glikémiás indexe, azaz nem emeli hirtelen a vércukorszintet, azért mértékkel fogyasszuk.

  1. Yacon Syrup

Kétségtelenül az egyik legborsosabb árú cukorhelyettesítő. Az Andokban őshonos Yacon nevű gumós növényből készül. Nagy mennyiségben tartalmaz frukto-oligoszacharidokat, melyek tápanyagokat jelentenek hasznos bélbaktériumaink számára, ezáltal segítenek megőrizni a bélflóra egészségét, gátolják a székrekedést, és erősítik az immunrendszerünket. Újabban népszerű fogyókúrás kiegészítőként tartják számon, mert csökkenti az éhségérzetet, és egy tanulmány szerint túlsúlyosoknál elősegítette a súlycsökkenést. Bár édes ízzel ajándékoz meg, a Yacon szirup javarészt emésztetlenül hagyja el a testünket, így harmadannyi kalória jut a testünkbe általa, mint ugyanannyi mennyiségű cukorral.