Talán úgy gondolod, hogyha egy este kevesebbet alszol, másnap pótolhatod, de az alvással való spórolás és az azt követő alvómaraton komoly károkat okozhat az agyban, legalábbis egy új tanulmány szerint. A rendszertelen alvás a leginkább a kognitív funkciókra, részben koncentrációra és kreativitásra hat, de mentális problémákat, szorongást és depressziót is okozhat.

A texasi Baylor Egyetemen munkatársai 28 belsőépítészetet hallgató diák alvási szokásait vizsgálták meg. A kutatók az alvási mintákat pihenés és az aktivitás megfigyelésével mérték, aktivitást figyelő karperecekkel. A koncentrációt és kreativitást két alkalommal megtartott kognitív teszt alapján vizsgálták. A tanulmány első és utolsó napján ugyanakkor került erre sor.

Átlagosan 7-9 óra alvás javasolható éjszakánként de a résztvevők 79%-a legalább háromszor a héten kevesebbet aludt 7 óránál. A kutatók tényként megállapították, hogy a hallgatók minden héten 4 órával többre becsülték alvással töltött idejüket, mint ahogy az igazából történt.

Dr. Michael Scullin, Baylor’s Sleep Neuroscience and Cognition Laboratory igazgatója és a tanulmány társszerzője a kreativitást, mint az arravaló képességet írja le, hogy az elsőre nem összefüggő dolgok között megtaláljuk a kapcsolatot, az egyik tesztfeladattal ezt is vizsgálták. A résztvevőknek 3 látszólagosan kevés kapcsolattal rendelkező szavakat adtak meg – sore (fájdalom) , shoulder (váll), sweat (izzadás) – majd megkérték őket, hogy egy negyedik szóval írják le a kapcsolatot. Elsőre mindenkinek a sportolás jutott eszébe, de ez esetben a kreatív helyes válasz a „hideg” (cold sore, cold shoulder, cold sweat – mind ismert angol kifejezések).

A résztvevőknek ezen kívül egy olyan feladatot kellett teljesíteni, ahol egy rácsot mutattak fekete és fehér négyzetekkel és el kellett dönteni, hogy szimmetrikus volt-e vagy sem.  Minden egyes döntés után mutattak egy rácsot, ahol egy négyzetet pirossal kiemeltek, majd egy másik képen egy másik négyzetet emeltek ki pirossal. Ezt ötször is megcsinálták, majd megkérdezték, hol helyezkedtek el a négyzetek, természetesen helyes sorrendet kelle megadni. “Ez a feladat nagy kihívás, hisz egyszerre két dolgot is kell figyelni” – tette hozzá Dr. Scullin. Azok, akik összevissza aludtak a hét során teljesítettek a legrosszabban a hét végén.

Dr. Elise King, Baylor egyetem belsőépíteszet adjunktusa és a tanulmány vezetője hozzátette, hogy a kutatás eredménye megkérdőjelezi az ismert mondást, miszerint „a legjobb design ötletek az éjszaka közepén születnek”. De gyakran látjuk az efféle gondolkozás következményeit szorongás, depresszió és más mentális problémák formájában, sőt a vezetés is veszélyes, ha alváshiánnyal küzdünk.
Dr. Scullin szerint pedig a kialakult szokások is ugyanolyan fontosak, mint az alvás időtartama.